Ons onderwijs
Bouw 1-2
De kinderen van groep 1-2 leren vooral spelend en doelgericht, we maken hierbij gebruik van thema’s. Bouw 1-2 werkt lokaaldoorbrekend. Dit houdt in dat in ieder lokaal het accent ligt op één specifiek ontwikkelingsgebied. De ontwikkelingsgebieden in de verschillende lokalen zijn:
- Taal
- Rekenen
- sociaal-emotioneel (spel)
- motoriek en constructie
- crea (atelier)
Elk lokaal heeft een eigen kleur wat zichtbaar is gemaakt aan de buitenkant met vlaggen.
De groepen (met altijd dezelfde leerkracht(en) en dezelfde samenstelling van kinderen) zitten iedere dag in een ander lokaal. Iedere dag krijgen zij onderwijsaanbod wat meer gericht is op één ontwikkelingsgebied. Iedere dag is dat dus een ander ontwikkelingsgebied, met uiteraard elke dag aandacht voor taal en rekenen.
Bouw 3-4
Vanaf groep 3 gaan de leermethodes een grotere rol spelen. De kinderen zitten in een vast lokaal. Het lesrooster van groep 3 wordt aangepast aan de behoeften van jonge kinderen. Ook hier is het doelgericht werken en het spelend leren in het programma terug te zien.
Doelgericht werken betekent aanbod op de onderwijsbehoefte van de kinderen. Instructies worden vanaf groep 3 aangeboden middels de EDI-methode.
Bouw 5-8
In bouw 5-6 en 7-8 wordt het doelgericht werken in combinatie met onderzoekend werken, ingezet op de momenten dat een doel zich ervoor leent, het een meerwaarde heeft en 80% van de kinderen de instructie beheerst.
Voor alle groepen geldt dat we gedurende het schooljaar meerdere groepsdoorbrekende momenten samenwerken, denk o.a. de talentdagen, werelddagen, de zaakvakken en de creatieve vakken.